Παραθετω κειμενο,οπως γραφηκε στο τευχος 48 τον Ιουλιο του 1995 στο περιοδικο
2Τροχοι.
HONDA NX 650 DOMINATOR
Το On/Off του 2000
Πρέπει να γυρίσουμε πίσω στο 1984, για να φτάσουμε στις ρίζες της NX 650.
Τότε παρουσιάστηκε η XL 600 R, που είχε τον επαναστατικό τεχνολογικά κινητήρα RVFC της HONDA.
H ιστορία της DOMINATOR ξεκινάει το 1989, οπότε και παρουσιάστηκε η μονόχρωμη τότε μοτοσικλέτα, που μέχρι σήμερα δεν έχει υποστεί πολλές εμφανισιακές και λειτουργικές μεταβολές.
Βασιζόμενη στην αξιοπιστία και την ευχρηστία του κινητήρα RFVC, έχει διαστάσεις 100x82 χιλ., κυβισμό 644 κ.εκ. και φυσικά αποτελεί τεκμήριο. H χρήση για την οποία είναι προορισμένη, φαίνεται ότι την κατατάσσει στα είδη «πολυτελείας» για το Ελληνικό Κράτος. Γιατί το να έχεις μια μοτοσικλέτα διπλής προσωπικότητας σημαίνει ότι έχεις πολλά να κάνεις, άρα έχεις και εισόδημα μεγάλο. Πώς αλλιώς θα έβρισκες 1.968.000 δρχ. για να την αποκτήσεις;
Αν όλ' αυτά τα συζητούσαμε βεβαίως με κάποιον Ευρωπαίο, θα μαςνόμιζε για «αφρικάνους» και μάλλον θα επιζητούσε να γίνει ο κατακτητής μας (Dominator).
H Honda με την «καινούρια» NX θέλει να κατακτήσει τις καρδιές αυτές που θέλουν μια μοτοσικλέτα λιγότερο ασφάλτινη από την ήδη πετυχημένη Africa Twin και περισσότερο τουριστική από την... XR 600 R.
Και όταν μιλάμε για κατακτήσεις, ξεκινάμε από την εμφάνιση. Σ' αυτόν τον τομέα, ειδικά στον χρωματισμό άσπρο-μοβ-κόκκινο, η NX καταφέρνει να τραβήξει το μάτι αμέσως. Χωρίς μεγάλο όγκο, με όμορφες γραμμές, με φλόγες και χρυσό.
Όμως για να ολοκληρωθεί μία κατάκτηση πρέπει να δούμε και τον «εσωτερικό κόσμο» και το τι δυνατότητες και χρησιμότητες έχει η
Do-MINA-tor.
H «Μίνα» λοιπόν με τον κινητήρα με τη γνωστή κεφαλή με τις 4 ακτινωτής διάταξης βαλβίδες, τροφοδοτείται από ένα καρμπιρατέρ και σε συνδυασμό με τον αντικραδασμικό άξονα και το κιβώτιο των 5 σχέσεων διαθέτει αρκετή ελαστικότητα, «τραβώντας» άνετα από τις 3.000σ.α.λ.. Έως τις 6.000 σ.α.λ. ο κινητήρας αισθάνεται υπέροχα και από κει και πάνω απλώς ανεβάζει. H εκκίνηση γίνεται με μίζα την οποία τροφοδοτεί η ξηρού τύπου μπαταρία των 12V-8Ah. Στο πλαίσιο συναντάμε ατσάλι σε τετραγωνική και σωληνωτή διατομή που δένει με σχεδόν άκαμπτα αποτελέσματα. Το ψαλίδι είναι επίσης από ατσάλι, τετραγωνικής διατομής και ελέγχεται μέσω του συστήματος Pro Link από ένα
αμορτισέρ αερίου-λαδιού με μοναδική ρύθμιση αυτή της προφόρτισης του ελατηρίου. H αντικατάστασή του κρίνεται ως θετική κίνηση, μια και θα βελτιώσει ακόμη περισσότερο το ήδη καλό κράτημα. Εμπρός το συμβατικό τηλεσκοπικό πιρούνι της Showa δεν προβληματίζει πουθενά αλλά δεν διαθέτει ούτε καν βαλβίδες αέρα.
Στον τομέα της επιβράδυνσης (βασικός για μία μακροχρόνια κατάκτηση) η Nissin βοηθάει με μία δαγκάνα δύο εμβόλων με γλύστρα για εμπρός, ενώ πίσω η δαγκάνα του ενός εμβόλου με τον δίσκο έχει εύκολο έργο, καθώς τα 185 κιλά που ζυγίζει (γεμάτη) η NX μεταφέρονται στον εμπρός τροχό στο φρενάρισμα.
Πάνω στις αλουμινένιες ζάντες των 21 και 17 ιντσών, «κάθονται» ελαστικά διαστάσεων 90/90-21 και 120/90-17, είτε της Dunlop είτε της Pirelli, καθώς η συναρμολόγηση της Μίνας γίνεται στην Ιταλία.
Την NX 650 θα μπορούσαμε να την χαρακτηρίσουμε στην εργοστασιακή μορφή 80% ασφάλτινη και 20% χωμάτινη. H συμπεριφορά της στην άσφαλτο είναι πολύ καλή και οι ταξιδιωτικές της ικανότητες ικανοποιητικές, καθώς το μικρό της φέρινγκ στέλνει τον αέρα στο κράνος ενός μέσου ύψους αναβάτη. Όταν βέβαια η ταχύτητα πλησιάζει τη μέγιστη των σχεδόν 160 χ.α.ώ., η κατάσταση δεν είναι ευχάριστη για τον αναβάτη που κάθεται άνετα στη σωστής σκληρότητας σέλα, μια και νιώθει το κράνος του βαρύ από τον αέρα. Ευτυχώς το τιμόνι και τα
χειριστήρια είναι βολικά με σωστές γωνίες.
Σε ορεινή ασφάλτινη διαδρομή η Dominator φέρνει χαμόγελο στα χείλη, απαιτεί όμως εγρήγορση καθώς τα χιλιόμετρα ανεβαίνουν. Το αμορτισέρ με δύο άτομα και αποσκευές ζεσταίνεται, αλλά δεν δυσκολεύεται να κρατήσει σε επαφή τον πίσω τροχό με την άσφαλτο. Τα Pirelli MT 60 που ήταν εφοδιασμένη η NX της δοκιμής είναι πολύ καλά, αλλά θέλουν προσοχή όταν ζεσταθούν. Αντίστροφα, τα Dunlop Trailmax θέλουν προσοχή όταν είναι κρύα. Οι αλλαγές κατεύθυνσης γίνονται εύκολα και χωρίς πολλές ελαστικότητες, ενώ οι δυνατότητες των φρένων κάνουν τον αναβάτη να ψάχνει για καλή άσφαλτο, καθώς στο όριο μπορεί να μπλοκάρουν. O συνεπιβάτης αισθάνεται πολύ άνετα στην πίσω θέση, καθώς η «σχέση» σέλας και μαρσπιέ είναι σχεδόν όμοια με αυτήν του αναβάτη.
Στο χώμα τα πράγματα αλλάζουν δραματικά, καθώς το αμορτισέρ της Showa δυσκολεύεται όσο αυξάνεται ο ρυθμός. Δεν είναι λίγες οι φορές που ο αναβάτης θα σηκωθεί από τη σέλα για να μειώσει τις καταπονήσεις στη μέση του. Το ποσόν των 150.000 δρχ. δεν είναι υπερβολικό για τη βελτίωση πουπροσφέρει ένα αμορτισέρ Ohlins ή W.P. στην οδηγική συμπεριφορά της NX.
Εξάλλου η συμπεριφορά της στο χώμα θα βελτιωθεί τόσο, που σε συνδυασμό με τις οδηγικές ικανότητες του αναβάτη της μπορεί να πάει σχεδόν παντού, ακόμη και με ταχύτητες πάνω από 100 χ.α.ώ., έχοντας όμως πάντα στο νου ότι πρόκειται για μοτοσικλέτα διπλής χρήσης.
Τέλος, οι λεπτομέρειες είναι αυτές που κάνουν τη ζωή πιο εύκολη, όπως η μεγάλη και καλαίσθητη αλουμινένια σχάρα που έχει και πλαστική βάση για την κλειδαριά, οι πρακτικές αλλά μεγάλες χούφτες στις μανέτες (βρίσκουν λόγω μεγέθους στους καθρέφτες των αυτοκινήτων), τα μαλακά χειριστήρια και ο λεβιές ταχυτήτων με αίσθηση «βουτύρου». Ακόμη, οι καθρέφτες και οι φωτιστικές ικανότητες του μεγάλου προβολέα κάνουν την κίνηση εντός και εκτός πόλης πιο ασφαλή. H αλουμινένια προστατευτική ποδιά του κινητήρα περιέχει και την πλαστική θήκη των εργαλείων που κρίνονται επαρκή για μικροεπισκευές.
Αγοράζοντας λοιπόν μία μοτοσικλέτα διπλής προσωπικότητας, ο υποψήφιος αγοραστής περιμένει να τα κάνει σχεδόν όλα και σ' αυτόν τον τομέα η NX τοποθετείται στην κορυφή. Δίνοντας κάτω από 2 εκατομμύρια για την αγορά της, παίρνει κανείς σαφώς «περισσότερη μοτοσικλέτα για τα χρήματά του», απολαμβάνοντας και μια ποιότητα κατασκευής υπεράνω κριτικής. Εάν μάλλιστα ληφθούν υπόψιν όχι μόνο οι αυξημένες δυνατότητές της αλλά και η -υπέρ της- διαφορά τιμής με τον ανταγωνισμό, τότε η απόκτησή της δεν θα μπορούσε παρά να χαρακτηρισθεί ως ευκαιρία...
ΥΠΕΡ
Ευκολία και άνεση στην οδήγηση
Εύστροφος κινητήρας
Φρένα
Κράτημα
Εμφάνιση
Ποιότητα κατασκευής
KATA
Μέτριο αμορτισέρ
Ελλιπής προστασία φέρινγκ